blog

Een baan in de horeca is vaak erg populair onder mensen die houden van sociaal contact en gezelligheid, het is echt een vak apart. Horecamedewerkers hebben meestal een sterk karakter en een uitstekende werkmentaliteit, maar het vak is zeker niet voor iedereen weggelegd. Toch biedt deze branche vele belangrijke voordelen; je leert vaardigheden die voor de rest van je leven waardevol kunnen zijn.

Een sterke mentaliteit

Veel mensen staan er niet bij stil wat de horeca met je houding doet. Het maakt je een bikkel en je ontwikkelt een sterk doorzettingsvermogen. Ook zorgt het helpen van gasten voor een positieve houding, het leert je om positiviteit uit te stralen. Ook onder druk en wanneer er dingen fout gaan (voor of achter de schermen) blijf je positief contact zoeken met je gasten, zodat zij niets merken van eventuele strubbelingen. Dankzij deze positiviteit kun je jezelf en andere mensen op een prettige manier benaderen, nu en in de toekomst.

Samenwerken

Goed kunnen samenwerken is een essentiële vaardigheid die je moet hebben in iedere branche. Met een baan in de horeca leer je een teamspeler te zijn; je werkt samen met collega’s en werkgever en leert omgaan met mensen met diverse achtergronden.

DSC_2292

Flexibel zijn

Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een collega onverwachts ziek wordt. Het rooster kan worden aangepast en uren veranderen. Flexibel inzetbaar zijn is dan belangrijk. Die flexibiliteit komt je voor altijd goed van pas. Dankzij de impact van technologie is het ontzettend belangrijk om snel en efficiënt te reageren in onverwachte situaties, je leert snel schakelen.

Prioriteiten stellen

Dat snelle schakelen is handig op drukke dagen. Je moet dan veel onthouden en niet alleen train je je geheugen, maar je bent vooral bezig met het stellen van prioriteiten. ‘Hebben we de mise-en-place goed voorbereid? Zal ik eerst die tafel opnemen of toch nog eerst een paar tafels schoonmaken?’

Problemen oplossen

Dat het eten wat langer duurt komt ook voor. Hongerige gasten zijn niet altijd even aardig. In de horeca leer je omgaan met klachten en kritiek. In dit soort situaties moet je dus praktische oplossingen bedenken voor problemen, klachten afhandelen en op een professionele manier reageren. Nieuwsgierigheid en een verbeeldingskracht dragen veel bij aan ‘out of the box-denken’ en tot een creatieve en praktische oplossing te komen.

DSC_2557zww

Het verbeteren van jouw persoonlijke ontwikkeling

Natuurlijk zijn er nog veel meer belangrijke vaardigheden die je kunt leren in de horeca. Lijkt het je wel wat om jezelf te ontwikkelen hierin? Meld je aan bij Van de Plas Horeca Groep. Wij vinden jouw persoonlijke ontwikkeling belangrijk en laten je werken op leuke en leerzame locaties. Aanmelden kan via deze link.